Meditasjon!

meditasjon

Det finnes mange måter å meditere på, det finnes ingen feil eller riktig å gjøre det på. Det som føles riktig for deg, er det riktige! :) Mange bruker mantra i sin meditasjon for å slappe av. Mantra er ett ord, du enten sier høyt eller tenker det.  F.eks kan man bruke "Hamsa". Dette er en naturlig mantra, og representerer lyden vi genererer når vi puster - "ham" (h-ah-m) for innpust, og "sa" (s-ah) for utpust.

Instruksjoner for hamsa meditasjon:

  • Sitt komfortabelt. Et stille sted er å foretrekke, men ikke absolutt nødvendig.
  • Lukk øynene. Pust naturlig. Sitt slik i ca. ett minutt før du begynner å samle tankene om mantraen, slik at hjertet og pusten kan få tid til å roe seg ned.
  • Begynn så forsiktig å rette din oppmerksomhet mot din pust, og begynn å tenke mantraen, pent og forsiktig. Bare la den komme naturlig til deg, ikke tving den frem. Tenk "ham" når du puster inn og "sa" når du puster ut.
  • Ikke prøv å kontrollere dine tanker på noen som helst måte, la de komme og gå som de selv vil. Bare legg merke til de, og når du oppdager at du ikke lenger repeterer mantraen, returnerer du forsiktig til denne. Ikke tving deg selv til å stenge alle andre tanker ute på bekostning av mantraen. Det kan nå hende at du opplever en dyptgående, avslappet tilstand, men dersom du ikke gjør det, er dette OK.
  • Meditèr slik i 20 minutter (kortere tid for barn).
  • Når du er ferdig, vier du ett minutt til sakte å returnere til normal tilstand. Vær snill mot deg selv i det du åpner øynene eller reiser deg etter en meditasjon - det er ikke godt for hjertet å reise seg raskt etter den slags dype hvile som ofte oppstår under meditasjon **IKKE bruk alarmklokke!**

Som sagt, så kan din måte å gjøre det på være forskjellig fra denne. Se på denne som en veiledningsmåte.

Fordeler ved å meditere: Fordelene ved meditasjon er unike for hver enkelt person, men god psykisk såvel som fysisk balanse er et vanlig resultat. Noen av fordelene oppdages nesten umiddelbart, mens andre kommer etter flere måneder, så ikke gi opp.



Jeg pleier å meditere noen ganger i uka, så jeg er absolutt ikke så flink som jeg burde være. Nå i eksamenstida er det ofte en uke mellom hver gang.Merker jeg er mye mer avslappet og balansert etter en meditasjon, så det anbefales!! :) Det skader ihvertfall ikke!
Det finnes også cd`er med guidet meditasjon, altså en stemme som guider deg gjennom hele seansen. Jeg har prøvd dette, men sovnet hver gang. Jeg liker at ting blir gjort i mitt tempo og at jeg selv har kontrollen, men dette er individuelt. Kanskje det funker bedre for deg :)



Hva tenker du om meditasjon? Pleier du å gjøre det/har du prøvd det?


untitled

12 kommentarer

Linn Jeanette

02.06.2009 kl.16:49

Har tenkt å prøve det. Men jeg klarer ikke å sitte i ro så lenge :p

saritha

02.06.2009 kl.17:43

Har aldri prøvd det. Tror ikke jeg har tolmodighet til det. Men hadde vært gøy å prøve en gang :D

Kristina Andersen

02.06.2009 kl.17:50

HAr lyst å prøve det jeg :D

Ina Caroliné

02.06.2009 kl.21:24

Sv; Tusen takk! :-) Det er mamma sin, og over 20 år gammel, så jeg vet desverre ikke hvor den er kjøpt ;-p

Caroline Mathilde

03.06.2009 kl.00:16

Nå har jeg lagt det ut hvor jeg har kjøpt det:D

Eirin

03.06.2009 kl.12:33

SV: takk :)

monica

03.06.2009 kl.12:34

Sv:Ja de burde du prøve..sykt gode ;O)

03.06.2009 kl.13:09

hehe, jeg også :-Di går ble jeg forresten sittende å se på slike grøsseserier som du skrev om hele dagen. Haha.. fikk ikke engang laget middag :bOg selvfølgelig ble det skummelt å legge seg i tolvtiden.
Dere burde prøve, og som sagt det i dette innlegget er bare ett eksempel på hvordan man kan gjøre det. :) Man blir veldig avslappet av det, Hvis dere har prøvd det, har dere sett noe underveis? bare lurerOg du over her: jaa, skummelt å legge seg da ja, man blir så var over hver eneste lille lyd :S

Christina Dahl

03.06.2009 kl.13:52

Takk :) Liker den selv, men nå holder jeg faktisk på med en helt ny header og et helt nytt design. Sliter litt med de html kodene og slikt, men får se om jeg får hjelp! :)

Linn Pinn Sukkerspinn

03.06.2009 kl.23:03

Jeg gjør det hver kveld før jeg legger meg ordentlig til å sove.. får en mer klarhet i drømmene mine da og de er enklere å tyde :) driver en del med drømmetyding.

Anonym

30.05.2012 kl.00:55

http://anmolmehta.com/blog/2007/05/16/so-hum-mantra-meditation-technique-free-guided-meditation-book-for-daily-practice/ **

Skriv en ny kommentar

MYSTICA -Det overnaturlige, magi , fantasi og tro

MYSTICA -Det overnaturlige, magi , fantasi og tro

26, Oslo

"Vi ser alt sammen i et speil, i en gåte. Noen ganger kan vi gløtte igjennom speilet og se litt av det som er på den andre siden. Hvis vi pusset speilet helt rent, ville vi se mye mer. Men da ville vi ikke lenger se oss selv.." Jostein Gaarder.

Kategorier

Arkiv

hits